Naše blecha Pek mluví mnoha jazyky a putuje po světě

Náš etwinningový projekt byl Národním střediskem pro e-Twinning zařazen mezi podnětné projekty a zveřejněn jako jeden příkladů pro ostatní. Podívejte se na rozhovor s koordinátorkou Ludmilou Kosíkovou.

Jedná se o součást dlouhodobé spolupráce trvající od roku 2010 až doteď, jejímž jednotícím prvkem je malá blecha Pek, která mluví mnoha jazyky a putuje po světě, kde zažívá různá dobrodružství. Příběhy obsahují vzdělávací i zábavné prvky. V posledních dvou letech se slavná malá blecha Pek rozhodla cestovat v Babylónu, kde objevovala a učila se jazyky partnerů, kteří byli do projektu zapojeni.

Blechu čekaly nové výzvy, nové příběhy, nová dobrodružství a noví kamarádi. Žáci z Portugalska, Španělska, České republiky, Řecka, Itálie a Francie pracovali v mezinárodních týmech a vytvářeli různé aktivity. Žáci například ve skupinách vytvořili hry pro výuku francouzštiny, portugalštiny, řečtiny, italštiny, španělštiny a češtiny pro ostatní účastníky projektu. Na oslavu Evropského roku kulturního dědictví 2018 sdíleli kulturní dědictví svých zemí, hlasovali o deset nejpopulárnějších památek a poté společně vytvořili vlastní nahrávky s důležitými informacemi o nich.

Studenti během projektu komunikovali přes fórum, vymýšleli různé typy her, nahrávali rozhovory, písně apod. Vytvořili společné video s informacemi o památkách, a také superhrdinu, který měl řešit problémy, o nichž mluvilo několik týmů v rozhlasových programech pro „Rádio Babel“. Díky projektu byli žáci přirozeně motivováni objevovat evropské kulturní dědictví a význam jeho zachování a předávání dalším generacím. Dozvěděli se mnohé nejen o památkách a zajímavých místech v Evropě, ale také o jazycích a ústních tradicích zúčastněných zemí. Projekt je součástí cílů školy otevřít školu Evropě a zvýšit počet žáků, kteří se účastní evropských projektů.


Rozhovor s koordinátorkou Ludmilou Kosíkovou

Kdy jste se poprvé zapojila do eTwinningu a co Vás k tomu vedlo?
Do mezinárodních projektů eTwinning jsem se poprvé zapojila v roce 2009. S nápadem zapojit se do aktivity eTwinning přišlo vedení školy. Absolvovala jsem první seminář, kde jsem zjistila, že eTwinning nabízí neskutečné možnosti. Nadchlo mě využití nejenom moderních technologií, ale také získání praktických zkušeností při vzájemné komunikaci s partnery.

V čem jsou projekty odborných škol podle Vás specifické?

Tento konkrétní projekt stanovuje důležité cíle: zabývá se ekologickým tématem zpracování a využití odpadu, změnou klimatu apod. Díky projektu byli žáci také přirozeně tlačeni prozkoumávat, objevovat evropské kulturní dědictví a význam jeho zachování a předávání dalším generacím. Dozvěděli se nejen o památkách a místech zájmu v Evropě, ale také jazycích a ústních tradicích zúčastněných zemí. Tento projekt umožňuje žákům, kteří nemohou fyzicky cestovat, aby cestovali alespoň virtuálně.

Jak ovlivnilo zapojení do projektů eTwinning žáky a jejich motivaci k učení?

Tento projekt umožňuje žákům i učitelům pracovat jinak. Vnesl mezinárodní rozměr do našich hodin, umožnil žákům zlepšovat se nejenom v anglickém jazyce, ale také v oblasti IT, a to přirozenou a zábavnou formou. Žáci získali sebevědomí a byli hrdí na svou práci. Mohli tak objevovat řeč našich partnerů a naslouchat jí. Přímý kontakt a inovativní práce s účastníky projektu zvýšila motivaci. To posílilo naše partnerství a přátelství. Žáci se mohli navzájem motivovat, když zjistili, jak jejich protějšek mluví nebo píše anglicky. Použitím angličtiny jako komunikačního jazyka naši žáci mohli poslouchat a objevováním se naučit rozmanitosti jazyků.

Co je podle Vás nejdůležitější pro úspěšnou realizaci projektů eTwinning? Máte nějakou radu či doporučení pro kolegy z odborných škol?

Na začátku je vždy nějaký úmysl. Úmysl zkusit něco nového, obohatit dosavadní výuku nebo dokonce změnit běžné výukové metody. U projektů eTwinning je hlavním úkolem fáze plánování a nalezení vhodného zahraničního partnera. Velkou roli hraje vzájemná důvěra mezi partnery a jejich spolehlivost, ochota komunikovat. Na úplný začátek bych radila zapojit se do menších projektů nebo se zapojit do již existujícího projektu. Velmi důležitá je ovšem podpora ze strany vedení školy

Vytisknout stránku Vytisknout stránku3. 12. 2019, 10:53, zobrazeno 447x, dnes 3x
5.0 3Hodnocení